Wyposażenie dodatkowe i akcesoria
Mając już dobrany szlaban (siłownik i ramię) musimy wybrać sposób lub sposoby sterowania szlabanem (piloty, domofon, telefon, system parkingowy), urządzenia bezpieczeństwa (fotokomórki, pętle, semafory, oświetlenie) i inne akcesoria niezbędne do tego aby szlaban spełniał oczekiwania inwestora.
Warto przy analizowaniu potrzeb dla danego obiektu uwzględnić bieżące ale i przyszłe potrzeby.
1. Bądź widoczny na drodze!
Szlaban to inaczej zapora drogowa i jako taki musi być widoczny nie tylko za dnia, ale przede wszystkim w nocy. Oczywiście jeśli urządzenie ma stanąć wewnątrz obiektu jako np. separator strefy i w nocy nic tam się nie dzieje to pewnie nie musi być oświetlony i wystarczą standardowe naklejki odblaskowe. Jeśli jednak ruch na danym przejeździe odbywa się także po zmroku warto rozważyć oświetlenie aktywne. W dobie technologii LED tego typu oświetlenie nie generuje znaczących kosztów eksploatacji, a znacznie poprawia widoczność.
Możemy tu wyróżnić oświetlenie LED ramienia pozwalające kierowcy w nocy odpowiednio szybko dostrzec barierę jak i najprostsze lampy ostrzegawcze montowane na siłowniku. W bardziej wymagających przypadkach stosuje się wszelkiego rodzaju semafory (zielony, czerwony) np. gdy ruch musi być wahadłowy czy tablice LED pozwalające na przekazywanie informacji graficznych i tekstowych.
Logika działania takiego oświetlenia zależna jest od centrali szlabanu oraz automatyki sterującej.
2. Otwieranie i zamykanie przejazdu
Właściwie wszystkie obecnie oferowane na rynku szlabany mogą być sterowane z różnych systemów, które można ze sobą łączyć.
Inne będą wymagania gdy urządzeniem ma sterować ochrona z budki, inne dla bezobsługowego przejazdu na osiedlu a jeszcze inne w przypadku centrów handlowych, parkingów komercyjnych itd.
Warto rozważania zacząć od określenia grup użytkowników i sposobu w jaki będą mogli sterować szlabanem.
Przykładowo dla osiedla będą to:
- mieszkańcy
- przyjazd bliskich w odwiedziny,
- taksówki,
- kurier,
- służby komunalne,
- pojazdy uprzywilejowane
Podobne grupy użytkowników można wyodrębnić w przypadku każdego obiektu. Warto jednak skorzystać z pomocy profesjonalistów aby uwzględnić wszystkie bierzące i przyszłe potrzeby obiektu.
Mając już wyodrębnione grupy użytkowników, możemy zdefiniować urządzenia sterujące. Szlaban może być sterowany kilkoma systemami od prostego przycisku w stróżówce poprzez piloty, karty zbliżeniowe, klawiatury kodowe, domofony na rozbudowanych systemach kontroli dostępu kończąc.
Warto zwrócić uwagę, że każdy system ma wady i zalety z punktu widzenia użytkownika i czasem w newralgicznych miejscach warto zastosować 2-3 systemy dla zachowania ciągłości pracy.
Użytkownicy szlabanów osiedlowych powinni na pewno mieć na uwadze, że piloty mają ograniczony zasięg i raczej z domu lub mieszkania nie będziemy w stanie otworzyć nimi szlabanu "naszym gościom". Warto tu rozważyć zdublowanie systemu np. poprzez zastosowanie bramki GSM lub domofonu (nawet w opcji GSM, gdy nie ma infrastruktury kablowej), które pozwalają na otwarcie przejazdu za pomocą telefonu komórkowego. Jest to wygodne także dlatego, że możemy np. z pracy wpuścić kuriera z paczką.
Coraz bardziej popularne stają się systemy RFID dalekiego zasięgu czy rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze jest to dobre rozwiązanie i jego skuteczność może być mniejsza np. w gorszych warunkach pogodowych.
Przy parkingach komercyjnych często stosuje się rozwiązania pozwalające na pobór opłat za wjazd lub czas postoju. Tego typu rozwiązania wraz ze szlabanami tworzą systemy parkingowe, o których więcej można dowiedzieć się na naszej stronie www. logbit.pl lub bezpośrednio u pracowników działu handlowego.
3. Urządzenia bezpieczeństwa
Każdy szlaban, aby był dopuszczony do użytkowania, musi spełniać odpowiednie normy przewidziane dla tego typu urządzeń. W praktyce każdy szlaban posiada zabezpieczenie amperometryczne, które mierzy parametry pracy silnika. Jeśli ramie napotka opór to szlaban w zależności od ustawień centrali wchodzi w tryb awaryjny (np. zatrzymuje się lub wraca do położenia startowego). Cały układ ma jednak pewną bezwładność i nie chroni w 100% przed szkodami spowodowanymi pracą urządzenia.
Z pomocą przychodzą tu urządzenia zabezpieczające takie jak fotokomórki, pętle indukcyjne, detektory ruchu, sygnalizatory i wiele innych. Ich logika działania i rozmieszczenie muszą być dobrze przemyślane i wykonane, aby pełniły swoją funkcję.
Minimum to zestaw fotokomórek w linii ramienia. Dopóki wiązka pomiędzy nadajnikiem i odbiornikiem jest przerwana, szlaban nie rozpocznie procedury zamknięcia. Fotokomórki nie sprawdzą się na parkingach komercyjnych.
Pętle indukcyjne osadzone w drodze wykrywają obecność tylko pojazdów, co uniemożliwia nadużycia (np. ucieczkę z parkingu). Mogą też pełnić wiele innych ról np. automatycznego otwarcia szlabanu, jako system zliczania pojazdów czy zamykać szlaban.
W kategoriach bezpieczeństwa znajdują się też wszelkiego rodzaju urządzenia pozwalające na automatyczne otwarcie przejazdu w przypadku zdarzeń losowych, kiedy potrzebna jest szybka ewakuacja z terenu obiektu lub dostęp dla służb.
Każdy szlaban może być sterowany z systemu przeciwpożarowego obiektu, jeśli taki jest obecny. Coraz popularniejsze stają się też sterowniki SOS, które pozwalają otworzyć przejazd na dźwięk pojazdów uprzywilejowanych czy poprzez zastosowanie specjalnych radioodbiorników z obsługą pilotów SOS dostępnych dla służb.
Kolejnym elementem jest zasilanie. Każdy szlaban posiada mechanizm ręcznego otwarcia. Najczęściej jest to kluczyk dołączony do szlabanu, którym w razie awarii lub braku prądu można odblokować mechanizm i ręcznie otworzyć szlaban. W wielu modelach możemy zastosować zasilanie awaryjne w różnych konfiguracjach, które w przypadku zaniku zasilania sieciowego pozwoli np. otworzyć przejazd awaryjnie do czasu przywrócenia zasilania.
4. Pozostałe rzeczy, które warto rozważyć.
Na koniec warto przemyśleć czy i w jakim zakresie potrzebujemy oznakować parking (znaki poziome i pionowe), wprowadzić regulamin. Kto będzie miał klucz i w razie awarii prądu odblokuje szlaban. Kto będzie zarządzał parkingiem i eksploatacją bieżącą urządzeń.
5. Gwarancje, przeglądy i serwisy
Warto pamiętać, że szlabany jak każde urządzenie mechaniczne wymaga okresowych przeglądów i regulacji w celu zapewnienia prawidłowej pracy. Każdy producent definiuje warunki gwarancji swoich urządzeń w karcie gwarancyjnej urządzenia. Najczęściej okres gwarancji jest skorelowany z przeglądami okresowymi, których częstotliwość określa się na podstawie konkretnego obiektu (ilości przewidywanych cykli itd.).
Z gwarancji wyłączone są niektóre elementy np. baterie.
Zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym, który chętnie odpowie na wszelkie pytania i pomoże w doborze odpowiedniego wyposażenia.