Zamknij ten komunikat<br>Akceptuję pliki cookies

(+48 91) 350 01 10

Masz pytania? Zadzwoń już teraz!

 
Przejdź do e-Sklepu Logbit »
 
 
wielkość tekstu: A A A
 

Wyposażenie dodatkowe i akcesoria

 
 

Mając już dobrany szlaban (siłownik i ramię) musimy wybrać sposób lub sposoby sterowania szlabanem (piloty, domofon, telefon, system parkingowy), urządzenia bezpieczeństwa (fotokomórki, pętle, semafory, oświetlenie) i inne akcesoria niezbędne do tego aby szlaban spełniał oczekiwania inwestora.

Warto przy analizowaniu potrzeb dla danego obiektu uwzględnić bieżące ale i przyszłe potrzeby.

 

1. Bądź widoczny na drodze!

Szlaban to inaczej zapora drogowa i jako taki musi być widoczny nie tylko za dnia, ale przede wszystkim w nocy. Oczywiście jeśli urządzenie ma stanąć wewnątrz obiektu jako np. separator strefy i w nocy nic tam się nie dzieje to pewnie nie musi być oświetlony i wystarczą standardowe naklejki odblaskowe. Jeśli jednak ruch na danym przejeździe odbywa się także po zmroku warto rozważyć oświetlenie aktywne. W dobie technologii LED tego typu oświetlenie nie generuje znaczących kosztów eksploatacji, a znacznie poprawia widoczność.

Możemy tu wyróżnić oświetlenie LED ramienia pozwalające kierowcy w nocy odpowiednio szybko dostrzec barierę jak i najprostsze lampy ostrzegawcze montowane na siłowniku. W bardziej wymagających przypadkach stosuje się wszelkiego rodzaju semafory (zielony, czerwony) np. gdy ruch musi być wahadłowy czy tablice LED pozwalające na przekazywanie informacji graficznych i tekstowych. 

Logika działania takiego oświetlenia zależna jest od centrali szlabanu oraz automatyki sterującej.

2. Otwieranie i zamykanie przejazdu

Właściwie wszystkie obecnie oferowane na rynku szlabany mogą być sterowane z różnych systemów, które można ze sobą łączyć.

Inne będą wymagania gdy urządzeniem ma sterować ochrona z budki, inne dla bezobsługowego przejazdu na osiedlu a jeszcze inne w przypadku centrów handlowych, parkingów komercyjnych itd.

Warto rozważania zacząć od określenia grup użytkowników i sposobu w jaki będą mogli sterować szlabanem.

Przykładowo dla osiedla będą to:

  • mieszkańcy
  • przyjazd bliskich w odwiedziny,
  • taksówki,
  • kurier,
  • służby komunalne,
  • pojazdy uprzywilejowane

Podobne grupy użytkowników można wyodrębnić w przypadku każdego obiektu. Warto jednak skorzystać z pomocy profesjonalistów aby uwzględnić wszystkie bierzące i przyszłe potrzeby obiektu.

system parkingowy Logbit

Mając już wyodrębnione grupy użytkowników, możemy zdefiniować urządzenia sterujące. Szlaban może być sterowany kilkoma systemami od prostego przycisku w stróżówce poprzez piloty, karty zbliżeniowe, klawiatury kodowe, domofony na rozbudowanych systemach kontroli dostępu kończąc. 

Warto zwrócić uwagę, że każdy system ma wady i zalety z punktu widzenia użytkownika i czasem w newralgicznych miejscach warto zastosować 2-3 systemy dla zachowania ciągłości pracy. 

Użytkownicy szlabanów osiedlowych powinni na pewno mieć na uwadze, że piloty mają ograniczony zasięg i raczej z domu lub mieszkania nie będziemy w stanie otworzyć nimi szlabanu "naszym gościom". Warto tu rozważyć zdublowanie systemu np. poprzez zastosowanie bramki GSM lub domofonu (nawet w opcji GSM, gdy nie ma infrastruktury kablowej), które pozwalają na otwarcie przejazdu za pomocą telefonu komórkowego. Jest to wygodne także dlatego, że możemy np. z pracy wpuścić kuriera z paczką. 

Coraz bardziej popularne stają się systemy RFID dalekiego zasięgu czy rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze jest to dobre rozwiązanie i jego skuteczność może być mniejsza np. w gorszych warunkach pogodowych. 

Przy parkingach komercyjnych często stosuje się rozwiązania pozwalające na pobór opłat za wjazd lub czas postoju. Tego typu rozwiązania wraz ze szlabanami tworzą systemy parkingowe, o których więcej można dowiedzieć się na naszej stronie www. logbit.pl lub bezpośrednio u pracowników działu handlowego.

3. Urządzenia bezpieczeństwa

Każdy szlaban, aby był dopuszczony do użytkowania, musi spełniać odpowiednie normy przewidziane dla tego typu urządzeń. W praktyce każdy szlaban posiada zabezpieczenie amperometryczne, które mierzy parametry pracy silnika. Jeśli ramie napotka opór to szlaban w zależności od ustawień centrali wchodzi w tryb awaryjny (np. zatrzymuje się lub wraca do położenia startowego). Cały układ ma jednak pewną bezwładność i nie chroni w 100% przed szkodami spowodowanymi pracą urządzenia. 

Z pomocą przychodzą tu urządzenia zabezpieczające takie jak fotokomórki, pętle indukcyjne, detektory ruchu, sygnalizatory i wiele innych. Ich logika działania i rozmieszczenie muszą być dobrze przemyślane i wykonane, aby pełniły swoją funkcję. 

Minimum to zestaw fotokomórek w linii ramienia. Dopóki wiązka pomiędzy nadajnikiem i odbiornikiem jest przerwana, szlaban nie rozpocznie procedury zamknięcia. Fotokomórki nie sprawdzą się na parkingach komercyjnych. 

Pętle indukcyjne osadzone w drodze wykrywają obecność tylko pojazdów, co uniemożliwia nadużycia (np. ucieczkę z parkingu). Mogą też pełnić wiele innych ról np. automatycznego otwarcia szlabanu, jako system zliczania pojazdów czy zamykać szlaban. 

W kategoriach bezpieczeństwa znajdują się też wszelkiego rodzaju urządzenia pozwalające na automatyczne otwarcie przejazdu w przypadku zdarzeń losowych, kiedy potrzebna jest szybka ewakuacja z terenu obiektu lub dostęp dla służb. 

Każdy szlaban może być sterowany z systemu przeciwpożarowego obiektu, jeśli taki jest obecny. Coraz popularniejsze stają się też sterowniki SOS, które pozwalają otworzyć przejazd na dźwięk pojazdów uprzywilejowanych czy poprzez zastosowanie specjalnych radioodbiorników z obsługą pilotów SOS dostępnych dla służb. 

Kolejnym elementem jest zasilanie. Każdy szlaban posiada mechanizm ręcznego otwarcia. Najczęściej jest to kluczyk dołączony do szlabanu, którym w razie awarii lub braku prądu można odblokować mechanizm i ręcznie otworzyć szlaban. W wielu modelach możemy zastosować zasilanie awaryjne w różnych konfiguracjach, które w przypadku zaniku zasilania sieciowego pozwoli np. otworzyć przejazd awaryjnie do czasu przywrócenia zasilania.

4. Pozostałe rzeczy, które warto rozważyć.

Na koniec warto przemyśleć czy i w jakim zakresie potrzebujemy oznakować parking (znaki poziome i pionowe), wprowadzić regulamin. Kto będzie miał klucz i w razie awarii prądu odblokuje szlaban. Kto będzie zarządzał parkingiem i eksploatacją bieżącą urządzeń. 

5. Gwarancje, przeglądy i serwisy

Warto pamiętać, że szlabany jak każde urządzenie mechaniczne wymaga okresowych przeglądów i regulacji w celu zapewnienia prawidłowej pracy. Każdy producent definiuje warunki gwarancji swoich urządzeń w karcie gwarancyjnej urządzenia. Najczęściej okres gwarancji jest skorelowany z przeglądami okresowymi, których częstotliwość określa się na podstawie konkretnego obiektu (ilości przewidywanych cykli itd.). 

Z gwarancji wyłączone są niektóre elementy np. baterie. 

Zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym, który chętnie odpowie na wszelkie pytania i pomoże w doborze odpowiedniego wyposażenia. 

 

 

 
 
 
 
 
 
Sonda
Najważniejsza jest?
 
Wizyty

Wizyt dzisiaj [26-04-2024]: 152 | Wizyt ogółem: 437982 | Przeglądających stronę: 2

 

Przejdź na stronę logbit.pl &raquo;

Projekt:   [based on Quick.Cms]